جهان چه زمانی پایان می یابد

دانستنی های جالب از سر تا سر دنیا

جهان چه زمانی پایان می یابد

۱۱۵ بازديد
جهان چه زمانی پایان می یابد؟

یک روز جهان به پایان خواهد رسید و دانشمندان ایده‌های مختلفی درباره چگونگی وقوع آن دارند، اما فعلا نباید نگران بود، چرا که هنوز وقت بسیار است و به گفته برخی محققان برجسته، جهان حدود پنج میلیارد سال دیگر به پایان خود خواهد رسید. محققان اکنون پیش‌بینی می‌کنند که جهان در حدود پنج میلیارد سال دیگر به پایان خواهد رسید؛ تقریبا در زمانی که خورشید ما به پایان عمر خود می‌رسد. با این حال، آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چه عاملی باعث به پایان رسیدن جهان ما خواهد شد؟
 به گفته برخی فیزیکدانان نظری اگر قرار باشد این اتفاق زودتر رخ دهد، ممکن است در ۲.۸ میلیارد سال دیگر اتفاق بیفتد.
جهان ما ۱۳.۸ میلیارد سال پیش پس از یک انفجار عظیم ایجاد شد و انرژی غیر قابل تصوری را تولید کرد که پایه‌های کل جهان را بنا نهاد. حالا ما می‌خواهیم شما جهان آغازین را مانند یک بادکنک کوچک با انرژی بیگ بنگ تصور کنید که باعث شود این بادکنک طی میلیاردها سال گسترش یابد. جهان هنوز با سرعت زیادی در حال گسترش است. .

توماس کیتچینگ، مدرس اخترفیزیک در کالج دانشگاهی لندن می‌گوید: برای مدت‌ها دانشمندان از جمله آلبرت اینشتین فکر می‌کردند که جهان ثابت و نامتناهی است. مشاهدات کنونی نشان داده است که جهان همواره در حال گسترش است و شتاب بیشتری هم می‌گیرد. این بدان معناست که باید از یک حالت فشرده‌تر که ما آن را انفجار بزرگ می‌نامیم، سرچشمه گرفته باشد. به طور خلاصه، آنقدر انرژی در انفجار بزرگ ایجاد شده است که گیتی همچنان در حال گسترش است.

جهان تا چه زمانی به گسترش خود ادامه خواهد داد؟ با مراجعه به مثال بادکنک، اگر بادکنک همینطور گسترش یابد، سرانجام خیلی بسیار بزرگ خواهد شد و خواهد ترکید. محققان معتقدند که در آینده دور نیز همین اتفاق ممکن است برای جهان رخ دهد. با این حال در این نقطه متوقف نمی‌شود. .
نظریه‌های متعدد توصیف می‌کنند که جهان چگونه به پایان خواهد رسید. برخی از محققان برجسته معتقدند که جهان هم می‌تواند شروع به فشرده شدن کند و هم از هم بپاشد.
توماس کفارت و رابرت شرر دو تن از محققان برجسته و پیشرو در نظریه Big Rip و از استادان فیزیک و ریاضیات دانشگاه وندربیلت هستند. آنها در حقیقت یک مدل جدید ریاضی را برای Big Rip به اتمام رسانده‌اند؛ الگویی که می‌تواند نور بیشتری بر انرژی تاریک گریزان در جهان ما بیندازد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.