حسرت جمهوری در ایران

دانستنی های جالب از سر تا سر دنیا

حسرت جمهوری در ایران

۱۹ بازديد
حسرت جمهوری در ایران



همانگونه که میدانیم، این مدرس بود که مخالفان سردارسپه برای تغییر نظام پادشاهی ایران به جمهوری را هدایت و سازماندهی کرده و سرسختانه مانع وقوع آن شد
.
در حرکت جمهوری خواهی اوایل قرن ۱۴ خورشیدی، عده‌ای از مشروطه خواهانِ وجیه المله و آزاد اندیشانی همچون سلیمان میرزا اسکندری و میرزا محمد صادق طباطبایی و عده ای دیگر، سردارسپه را تشویق به تغییر رژیم و ایجاد جمهوری کردند و حتی بزرگمردی مانند #دکتر_مصدق اگرچه به علت وابستگی‌های سببی خود با قاجار، نمیتوانست آشکارا موافقت خود را اعلام کند! ولی هیچگاه اعلام مخالفت ننمود و از سخنرانی‌اش در مجلس پیداست که مخالف جمهوری نبوده و در نهان با این جمع همراه بود!
.
بهرحال سردارسپه هرچه کرد، نتوانست موافقت مدرس را با جمهوری بدست آورد و این حسرت بزرگ تاریخ معاصر بر دل هر ایرانی آزادی خواهی ماند! چرا که اگر سردارسپه سلطنت را پایان میداد، نخستین رئیس جمهور میشد و نقشی مانند آتاتورک می گرفت.

.
هرچند ناگفته پیداست که شخصی نظامی و خودساخته مانند او کسی نبود که به تاسیس نهادهای دمکراتیک تن دهد و مطابق قانون جمهوری، چند سال بعد قدرت را ترک گوید! بلکه بطور یقین او نیز بمانند بسیاری دیگر، خود را رئیس‌جمهور مادام العمر میکرد و در بازسازی ساختارهای اقتصادی کشور، همان راهی را میرفت که بعدها در پیش گرفت. اما با توجه به نوع تصمیمات سیاست خارجه وی و بخصوص گرایشات انگلستان ستیزانه‌اش، با وقوع جنگ دوم جهانی حوادثی مانند شهریور بیست غیرقابل اجتناب بود و ناچار به ترک کشور میشد و ریاست جمهوری را به شخصی همچون فروغی واگذار کرده و پس از فروغی لابد نوبتِ قوام بود و پس از وی بالاخره نوبت به مصدق می‌رسید و چقدر داستان تفاوت داشت!!
در آن صورت تاریخ معاصر ایران شکل دیگری می گرفت و بطور یقین با توجه به وجود احزاب متفاوت و نهادهای دمکراتیک در هر حکومت پارلمانی و یا جمهوری، روحانیت نیز آنچنان که بعدها قدرت گرفتند، هیچگاه دخیل در حکومت نمی شدند
.
فارق (فارغ) از خوب یا بد بودن و پسند هریک از ایرانیان در نوع حکومت سلطنتی و یا نظام کنونی، در هر حال سیر تحولات #تاریخ_ایران معاصر پس از این اگر تاریخی که شامل لغو سلطنت و شکل گیری جمهوری در ایران میگردید، حاصلش، مانع از ادامه حکومت سلطنتی و شکل‌گیری نظام فعلی بود!

بنابراین؛ این اگر تاریخی، میتواند از حسرت های بزرگ بسیاری از ایرانیان آزادی‌خواه در یک قرن گذشته باشد
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.