«دیپ‌مایند» چگونه با حل مساله ساختار پروتئین‌ها دنیای پزشکی را دگرگون می‌کند؟

۱۹ بازديد
«دیپ‌مایند» چگونه با حل مساله ساختار پروتئین‌ها دنیای پزشکی را دگرگون می‌کند؟

اتفاقی که همه چیز را تغییر می‌دهد؛ این خبری بود که دیروز به تیتر اول بسیاری از نشریات علمی و معتبر از جمله «نیچر» و«ساینس» بدل شده و از حل یک مساله ۵۰ ساله زیست‌شناسی توسط هوش مصنوعی حکایت داشت. برای آشنایی بیشتر با این دستاورد بزرگ که انقلابی در زمینه زیست‌شناسی مولکولی بر پا کرده در ادامه مطلب با ما همراه باشید

«دیپ مایند»، یکی از پیشگام‌ترین کمپانی‌های حوزه هوش مصنوعی است که از زیرمجموعه‌های گوگل محسوب می‌شود و اخیرا به لطف هوش مصنوعی موفقیت چشمگیری را در پیش بینی ساختار پروتئین‌ها کسب کرده است. این شرکت دیروز اعلام کرد که با سیستم «آلفا فولد» خود چالش بزرگ چینش و تاشدگی پروتئین را حل کرده که به مدت 50 سال جامعه علمی را ناامید کرده بود.
هوش مصنوعی این شرکت توانسته یکی از پیچیده ترین شبیه سازی‌های ساختار پروتئین‌ها را که قبلا به صورت تجربی تنها در آزمایشگاه‌های عظیم انجام شده، این بار با هوش مصنوعی عملی کند. این الگوریتم در واقع شکل سه بعدی پروتئین‌ها را بوسیله توالی اسید آمینه‌های آن پیش بینی کرده و جهشی عظیم در حل یکی از بزرگترین چالش‌های زیست شناسی محسوب می‌شود.


نتایج تحقیقات این شرکت در آغاز کنفرانس دوسالانه «CASP» اعلام شد. در این کنفرانس 100 تیم شرکت کننده دیگر نیز حضور داشتند اما نتایج پروژه دیپ‌مایند از بقیه بهتر بود. «جان مولت»، استاد دانشگاه «مریلند»، که در سال 1994 این کنفرانس را با هدف بهبود روش‌های محاسباتی برای پیش بینی دقیق ساختارهای پروتئینی بنیان نهاد، می‌گوید: «این اتفاق مهمی است و می‌شود گفت به معنی واقعی مشکل حل شده است.»

توانایی پیش بینی دقیق ساختارهای پروتئینی از توالی اسید آمینه آنها یک پیشرفت بزرگ برای علوم زیستی و پزشکی است و باعث تسریع تلاش‌های دانشمندان در شناخت کامل سلول‌ها و حتی تولید داروهای پیشرفته می‌شود. برای نمونه می‌توان به دارو‌های منوکلونال آنتی بادی اشاره کرد که به غشای سلول‌های هدف اتصال پیدا می‌کنند. این داروها به صورت مستقیم توانایی شناسایی یک مولکول خاص را دارند و به همان مولکول اتصال می‌یابند و از این طریق در درمان بسیاری از سرطان‌ها و حتی بیماری‌های خود ایمنی کاربرد دارند؛ برای مثال داروی «رتاکسیمب» که در درمان بیماری MS کاربرد دارد.

این داروها با توجه به ساختار سه بعدی که دارند اختصاصا به یک گیرنده خاص در سلول هدف متصل شده و باعث ایجاد اثر درمانی می‌شوند. برای تولید اینگونه داروها حتما باید ساختار سه بعدی پروتئین گیرنده و ساختار سه بعدی دارو را بدون هیچگونه اشتباهی تعیین کنیم. همچنین درک ساختار سه بعدی پروتین‌ها و آمینو اسیدها در ساختار این داروها و حتی پروتین‌های هدف در این مورد لازم است و اینجاست که این عظمت این پروژه و کارایی آن در کمک به دانشمندان و پزشکان برای تشخیص و درمان بیماری‌ها برای ما نمایان می‌شود.

تیم مستقر در لندن «آلفافولد» در سال 2018 برای اولین بار در این کنفرانس شرکت کرد و امسال یعنی سال 2020 از تمام رقبا یک سر و گردن جلوتر بود و حتی به گفته دانشمندان در حال ایجاد یک انقلاب در زمینه زیشت شناسی است. «آندری لوپاس»، زیست شناس تکاملی در موسسه توسعه زیست شناسی ماکس پلانک در توبینگن آلمان، که عملکرد تیم‌های مختلف را در CASP ارزیابی کرد بر این باور است که «این اتفاق بازی را تغییر می‌دهد.»
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.